Friday, February 24, 2012

Khabar Hitam Dari Timur

Bacalah, Sebutlah Dengan Nama Tuhan Yang Menciptakan Segala Kejadian Di Dunia...

Tersebutlah kisah di sebuah asrama yang terletak agak jauh di pedalaman. Seorang jejaka tampan sedang duduk sambil membaca novel bertajuk "Andai Itu Takdirnya". Novel yang mengandungi unsur2 kejiwangan yang sangat tebal itu dibaca dengan penuh khusyuk.

Post kali ini dimulakan dengan sedikit unsur penceritaan. Jejaka tampan yang disebutkan diatas tidak lain dan tidak bukan adalah aku :D Hehehehe. "Jangan harap la aku mo baca novel cinta", demikian lah kata2 yang lahir dari mulut aku tidak berapa lama dahulu. Kata2 yang penuh dengan keegooan itu akhirnya terpaksa ditelan semula, hehe.

Sejak berada di alam praktikal, minat aku untuk membaca semakin bertambah seiring dengan arus kemodenan pada masa kini. Dari novel cinta, perang dan juga politik, semuanya aku baca demi untuk menghilangkan rasa ketagih aku terhadap dunia kesusastraan.

Yang terbaru, novel sejarah Islam "Hulagu Khan - Khabar Hitam Dari Timur" yang mengisahkan tentang cucu Genghis Khan yang bercita-cita mahu menjadi lebih hebat daripada datuknya. Kisah berlaku pada Zaman kejatuhan Bani Abbasyiah.

Pertama kali dengar nama Si Hulagu ni, aku terbayang lagu yang bunyinya mcm ni "Hulahup,Hulahup,Hulalala Hulahup" (‘Hulahup’ aku tukar jadi ‘Hulagu’) “Hulagu, Hulagu,Hulalala Hulaguu”, imaginasi tahap Pokemon :p





Zaman Bani Abbasyiah berakhir dengan jatuhnya Baghdad ke tangan Hulagu Khan. Penduduk Baghdad dibunuh termasuk wanita dan kanak-kanak, kitab-kitab dibuang ke dalam sungai sehingga sungai tersebut berwarna hitam, ulama dan cendekiawan Islam pula dibunuh.

Semanjak itu bermulalah zaman kemunduran umat Islam akibat sifat tamak, khianat dan perpuak-puak. Semoga kisah ini menjadi pengajaran untuk kita semua, InsyAllah.

“I Am The Punishment Of God…If You Had Not Committed Great Sins, God Would Not Have Sent A Punishment Like Me Upon You”

Siapa2 yang minat baca novel, sila tinggalkan komen anda dan tajuk novel yang paling best pnah anda baca. SEKIAN :)



10 comments:

  1. wowwzz pnjam tu buku uga....hihihiihi....
    bby rsa maw mmbca sgt2 nee...khausan btol..ahahah

    ReplyDelete
  2. ahahahaha..jgn plak rebus novel 2 nanti :p

    ReplyDelete
  3. kiwi dah baca buku tu dan semua penulisan abd latip talib..:))

    ReplyDelete
  4. novel Abd Latip Talib mmg best!!..hehe :)

    ReplyDelete
  5. Suka baca penulisan Abd latip talib.. bahasa yg dia gna mudah difahami n paling best kalo menghayati!! tp buku nie x baca lg.. cambesT jer.. =)

    ReplyDelete
  6. tularh nngis2 kan bca novel "andai itu takdirnya".....hihihiihihi
    dulu og0..;p
    cari lagi novel "lafazkan kalimah cinta mu"...best gk..
    hulagu khan tu mang best, tp tularh rsa plik kan ngn nma dia....ahahahah
    hmm taku larh tu org rbus novel dia....ahahah....xmaw kc blk ne n0vel..;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. aq pn xmo kasi balik la novel baby..aq rebus ni..pas2 aq minum :p

      Delete
  7. buku abdul latip talib mmg best. try baca salahudin al-ayubi. suspen kot.lagi satu bukuk2 karya hlovate.mmg best.islamik, urban..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Novel salahudin sy da baca..mmg best..tp rasanya novel Sultan Muhammad Al-Fateh lg best..karya abdul latip talib jg..hehe

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LAFAZ KATA PARA PUJANGGA

LEBIH BAIK BERUSAHA MENYALAKAN LILIN DARI MENYUMPAH KEPADA KEGELAPAN